Un medic rupe tăcerea! Traumele româncelor care îngrijesc bătrâni


ingrijitoare batrani

Puțini cunosc drama prin care trec româncele infirmiere ”de ocazie” în Spania sau Italia. Multe dintre ele au propriile povești de viață, cutremurătoare, pleacă să muncească în străinătate împinse de greutățile familiei și se sacrifică pentru un viitor mai bun.  Își pun în pericol, însă, sănătatea și unele dintre ele rămân marcate pe viață.

 

Situațiile la care se expun fără  a avea pregătire de specialitate sunt extrem de periculoase și ajung fără a-și da seama în pragul depresiei. Nu doar dorul de familie și copii sau sentimentul de dezrădăcinare sunt cele care le marchează ci chiar bătrânii pe care îi au în grijă, unii  dintre ei imobilizați sau cu boli psihice. În cazurile fericite, femeile care realizează că au o problemă și trec peste prejudecăți cer ajutor specializat.

 

Anamaria CiubarăÎn exclusivitate, pentru stiridiaspora.com, Dr. Anamaria Ciubară, medic psihiatru la Institutul de Psihiatrie Socola din Iași și Editor al American Journal of Psychiatry and Neuroscience trage un semnal de alarmă și explică  traumele prin care trec aceste femei.

 

”Depresia, în cazul acestor persoane, se manifestă în primul rând printr-un sentiment profund de tristețe. În cazul persoanelor care muncesc în străinătate aceste simptome pot trece neobservate o lungă perioadă și pot fi în același timp agravate de sentimentul de dezrădăcinare. Totodată empatizarea cu persoanele pe care le au în îngrijire pot accentua simptomele depresiei.

 

Trauma cea mai mare prin care trec toate persoanele care pleacă la muncă în străinătate este în primul rând dorul de casă, despărțirea de familie și prieteni. În același timp, intervin și alți factori care pot agrava sentimentul de tristețe, cum ar fi: stresul și lipsa de adaptare la un mediu nou, lipsurile financiare, problemele de la noul loc de muncă, faptul că sunt considerați “venetici”. Un ajutor posibil și facil este integrarea cât mai rapidă în diaspora și reîntregirea într-un mod sau altul al familiei.” spune medicul Anamaria Ciubară.

 

Specialiștii sunt de părere că persoanele care îngrijesc bătrâni cu probleme grave, fără a avea nicio pregătire de specialitate se expun unor riscuri și nu pot rezista mult timp.

 

”Probabilitatea de a lucra pentru o perioadă lungă fără o pregătire minimă este destul de mică. Totuși dacă sunt persoane care ajung într-o asemenea situație cred că cele mai mari probleme sunt generate de cerințele de la locul de muncă. Practic o femeie care lucrează într-un asemenea post are atribuții de infirmieră cât și o parte  din atribuțiile unei asistente medicale. De aici rezultă cele mai mari dificultăți, mai ales în primele zile, când cerințele și pretențiile pot părea exagerate și devin copleșitoare.

 

Din nefericire, am avut un caz care a rămas cu o manifestare psihotică, care impune internări repetate, tratament îndelungat, supraveghere permanentă. Toate acestea ar fi putut fi prevenite dacă persoana în cauză ar fi beneficiat în timp util de ajutor de specialitate.

 

Am mai avut o pacientă care încerca să creeze un echilibru în viața ei deși nevoile financiare nu-i permiteau să se întoarcă definitiv în țară. Făcea eforturi considerabile pentru copiii ei  și pentru soț, venind în țară periodic să-I viziteze și în același timp să-și urmeze tratamentul.” ne-a precizat Anamaria Ciubară, impresionată de unele dintre pacientele pe care le-a îngrijit.

 

Ea spune că sunt destul de frecvente aceste cazuri și se multiplică în perioada sărbătorilor și a lunilor de vară, atunci când persoanele plecate se întorc temporar în țară și atrage atenția că: ” Prezența familiei rămasă în țară este un factor care poate accentua manifestarea depresivă. Probleme mult mai mari apar în rândul copiilor care au unul sau ambii părinți plecați în străinătate. S-a remarcat că în ultimii ani a crescut alarmant numărul cazurilor de depresie în rândul copiilor și adolescenților care au părinți plecați în străinătate. De asemenea, sunt remarcate probleme și în rândul cuplurilor, cu sau fără copii, în care unul dintre soți este plecat în străinătate, prin creșterea ratei divorțurilor în rândul acestor familii.”

 

Sfatul specialistului este ca: ”decizia de a pleca să fie analizată atent și nu tratată ca pe lansarea într-o aventură. Așteptările lor trebuie să fie bine corelate cu realitatea. Dacă decizia a fost luată, atunci când persoana afectata considera că ceva nu este în regulă, să treacă peste prejudecățile specifice adresării către un psihiatru sau psiholog.”




Adaugata pe : 28 Decembrie 2015.


← Înapoi




*Toate campurile de mai jos sunt obligatorii


Enter Code >



Ce ne-au spus altii ...
56 comentarii

De la : OANA

19 August 2016

" EU sant din IASI stau in SUA. Cui ii pasa de depresie ta? In afara ca depresivii sant considerati neadaptati de Mai ai si copil, e grav. So, care e problema cu depresia?! Inveti sa taci si sa rabzi. Nici de intors acasa nu pot. So, asta e. "

De la : MARIN

18 August 2016

" Ma tot intreaba unii .... am ajuns sa ma intreb si eu.... Oare de ce trebuie sa strangem cureaua cand .... citez ...."BNR tine aurul la Londra, ...." Sursa http://www.stiripesurse.ro/aurul-bnr-de-ce-curtea-de-conturi-nu-poate-ignora-perioada-2002-2016_1147646.html "

De la : LILIK

18 August 2016

" Eu am grija de un batran la 1 km de casa mea in tara.Cand ajung acasa nu mai fac nimic, plang doar si ma simt foarte obosita! "

De la : AURICA

18 August 2016

" Este perfect adevaratce spuneti.Trcem prin probleme destul de grave acepgind aceste locuri de munca dar si oboseala isi slune cuvintul pt.ca se lucreaza in unele cazuri24/24.Prolema este ca atunci cind ai un astfel de loc de munca angajatorul care de multe orisunt copiii isi spala miinile stai si lucrezi non stop.Nu ii intereseaza esti odihnit.ai mincat.ori ai nevoie de ceva.Trebuie sa muncesti si atit.Facem peste putintele noastre pt.a putea mentine familia noastra .dar nu ne gindim la consecinte.Daca viata nu ar fi atit de grea in Rominia nu am fi ajuns aici de multe ori platind chiar si cu riscul vietii. "

De la : ROTARU SIMONA MIHAELA

19 Iulie 2016

" Buna ziua.Eu sunt o mama disperata..care lucreaza ca asistent medical in Germania..si care nu am probleme de integrare...problemele mele acute care au devenit cronice sunt cauzate si au venit din tara ca un tavalug...Am pierdut in 2 procese ..unul de divort si incredintare minori si altul de schimbare a locuintei minorilor in alta tara...pentru ca o d-na judecator nu a dorit acest lucru.Traiesc ACEASTA DRAMA...atat eu cat si copiii mei...care nu inteleg ca legile la noi in tara nu functioneaza cum trebuie si nu sunt aplicate asa cum ar trebui...Simplu si firesc...este sa-mi pun intrebarea...oare trebuie sa astept de la straini sa ma ia in brate ...cand in tara mea am primt numai ostilitate?...Imi este draga tara mea...ROMANIA....dar nu ce se intampla acum in ea...si oricat de greu imi este intr-o alta societate...ca limba si traditii...am stiut sa ma integrez si sa.mi tin fruntea sus...chiar daca romanii ..ca natie ...are multe lacune in fata strainilor... "

De la : ANGELA

16 Iulie 2016

" Sintem dezamagite,Din mai multe punte de vedere.Gurernul nostru nu tine ,cont,de munca noastra,de a fi clasificate cu clasa de pensi,anticipata.Se munceste aproape 24 su 24 la asisterea unor persoane bolnave de alzaimer.Mimeni nu considera,acesta un sacrificiu. "

De la : CORINA

15 Iunie 2016

" 15 ani in it,dorinta de a ma vedea cu o pensie,caracter forte,renuntari frecvente pt.mine ca femeie,singuratate pana la extrem; bucuria de a fi bunica ma cheama acasa! "

De la : BRINZEI MIHAELA

14 Iunie 2016

" Nu e vorba doar de psihic,te lasa fara mincare sau iti doar ca sa nu mori,nu te lasa sa te speli sunt multe..... "

De la : ELENA MACAVEI

13 Iunie 2016

" E foarte adevarat,in plus esti umilit si tratat de batrani si ce e mai grav,de familiarii acestora mai rau decat sclavii!!! In afara faptului ca ingrijesti batranul mai trebuie sa sti sa tunzi,sa i vopsesti parul sa fii manichiurista,estetista,infirmiera,sa ai grije si de sot,spalat,calcat,curatenie si totul ptr 6,700 de euro fara acte si drepturi. Eu asa ma chinui de 10ani. Plus ca am plecat dintr.un loc batuta si amenintata cu moartea. "

De la : BIRSAN

12 Iunie 2016

" Nu avem viata,ne sacrificam facand puscarie pentru cativa euro....acasa nu ne mai vrea nimeni ,doar euro.De sanatate nu ne putem cauta ca nu ramn suficienti euro si costa.... "

De la : FLORINA

11 Iunie 2016

" Vad ca toate au de spus de dificultatea unei astfel de ,,aventuri " nimeni nu spune ca statul ne.a adus in aceasta situatie si continua sa promo vam nulitati ,si as mai aminti de cei care le poarta de acasa grija celor care ,,s.au umplut de bani din aceasta meserie ,profit de ocazie zi le invio sa vina toate care au ramas acasa si nu au cunoscut dulceata cum se ia ,o spinare de bani "" sa pofteasca la munca ! Cine vrea ,ISI face loc sau kiar as putea sa le ajut ! "

De la : CONDURAT CAMELIA

10 Iunie 2016

" Trist dar adevarat!Mai devreme sau mai tarziu,toti vom merge acasa.......pentru cei ce inca mai au o casa,o familie.Suntem foarte putini...ne-am indepartat de cei dragi si ne vom intoarce poate mai bolnavi si depresi decat batranii pe care ii ingrijim.Trezitiva!cat mai e timp.Nu luam nimic cu noi,acolo se sfarsete si bogatia si toti banii din lume. "

De la : ANCA

10 Iunie 2016

" Eu sant de 14ani in italia lucrez Ca badanta am avut multe locuri bune sau mai putin bune. Un singur loc de munnca ma dat pedte cap rau.. Sa ingrijesti o persoana bolnava de alhzaimer este lucrul cl mai greu de fc.. Sant agresivi violenti cel mai rau e ca familia lor nu sp ce boala au.. Mi - am dat seama dupa 2si jumatate ca am probleme de comunicare cu pers.. Ce sa mai sp este ff greu Va doresc o zi buna tuturor romancelor badante. "

De la : COJOCARU PETRICA

05 Mai 2016

" Este adevarat. Eu, lucrez de 10 ani in Italia. in plus, exista problema ca se sta inchise in casa tot timpul. sunt libera doar 6 ore miercuri dupa amiaza, si duminica de la ora 14 la ora 20. batrana pe care o ingrijes eu are alzeimer. si stau doar eu si ea in casa. nu poate fi lasata singura. si toate astea doar pentru 700euro pe luna. legea zice ca salariul pentru munca pe care o fac eu, e pentru un salariu de 1050 euro. Dar, imi zic ca nu au bani mai multi. "

De la : DANIELA

24 Aprilie 2016

" Este adevarat ...acum si eu am probleme serioase iau anti depresive si nu sunt bine deloc ...mas duce acasa si acum dar nu pot "

De la : ILEANA

22 Aprilie 2016

" Eu sint in italia de 10 ani.am vasut multe badante in pragul depresiei , dar nu isi dau seama doar cind este prea tirziu .dragele mele consatence , opritiva pina nu e prea tirziu sau luati tratament de la primele simtome, Duminica si simbata dupamasa LIBER asta e sfint.bateziva pt dreptul vostru.Multumesc doamnei doctor Ciubara..pt acest articol si eu am fost badanta citva ani , am cerut toate drepturile si mi sa acceptat. "

De la : OLIMPIA

22 Aprilie 2016

" Buna ziua d-ma doctor eu sint in italia de sase ani ingrijesc un batrin de 93 ani chiar pot sa zic ca am gasit o familie minunata si ma simt foarte bine Am un contract de munca si sint platita bine In tara este foarte greu de trait "

De la : VIORICA LILI

22 Aprilie 2016

" Închipui?i-và ca lucrez din 2006 Numai cu persoane paralizate ?i cu demen?? grav? , este foarte greu, mai ales atunci când familia bolnavului nu te sprijin? moral . "

De la : KARMINE LAMBORGHINI

21 Aprilie 2016

" Asa este domnul doctor si eu am muncit in stainatate si stiu cat de greu se castiga un ban departe de casa , cunosc destul de bine si sentimentul ala care alte romance plecau de sarbatori acasa si eu ramaneam pentru niste bani , dar mai dureros decat depresia este sa te trezesti bolnav de o boala incurabila in strainatate , lucrezi la ei si nici macar nu - ti zic adevarul ce boli are persoana de care ai grija !!!!!! Cunosc sentimentul asta foarte bine , dar cu ajutorul lui Dumnezeu viata merge inainte!! "

De la : ANETA

21 Aprilie 2016

" buna ziua dom. doctor am citit cu atentie discursul dv . mi se pare ca aveti perfecta dreptate dar nu vreau sa va supar va intreb doar ce credeti ca sar pute face ? ATIT timp cit societatea nu te ajuta nivelul nostru de trai este f scazut dv credeti ca noi femeile care am plecat sau care pleaca sta sa puna in calcol sanatatea la plecare .mie mi se pare ca f multe romance nici macar prin cap nu le trece sa gindeasca la o boala phsica cel putin la plecare . Singurul gind care il ai la plecare este sa gasesti un loc de munca ajungi aici nu sti sa vorbesti romani nostri sunt f rai nu se ajuta absolut deloc intre ei si uite asa accepti ori ce munca suporti ori ce le este frica sa isi ceara drepturile f multe nici nu stiu ce drepturi au apoi aici intrata in familie tu iti asumi toate muncile si pe aia de infermiera si pe aia de cuafeza si pe aia de gradinar si uite as .....dorul de acasa si problemele care se ivesc te darim bani tot mai trbuie .... o intrebare cit la suta din femeile care muncesc inafara vin in concediu si se odihnesc nu nu ele vin acasa si atunci au de variut de facut porti..... eu personal cred ca locul nostru ar fi acasa in tara ta si mai akles in familia ta dar pe cine intereseaxza "

De la : GABRIELA

18 Aprilie 2016

" De acasa lucrurile se vad in alt mod.dar cand ajungem aici ne dam seama de greutatile ce le intimpinan.fara sa vorbesti limba lor.nu i intelegi ce spun.este fffoarte greu.sa nu dormi nopti.sa mananci doar ce ti se pune in farfurie.sa faci dus o data pe sapt.sa fii controlata in camera cand nu esti.e greu "

De la : IMLUCK68

18 Aprilie 2016

" Eu cred ca noi romanii, chiar daca unii nu recunosc, suntem si un popor legat de pamantul tarii,de locul in care am trait,de oamenii pe care i-am cunoscut si intervine problema ca atunci cand ai plecat ajungi intr-un loc unde nu mai ai nimic din ce ai avut si daca nu ai nici macar familia alaturi atunci chiar ca se prabuseste lumea pentru tine.Sfatul meu,daca imi permiteti este sa va aduceti macar un membru al familiei alaturi! "

De la : XXX YYY

27 Ianuarie 2016

" Problema e ca multe accepta conditiile asa cum se ofer? :,f?r? mâncare, f?r? camera civilizata , accepta sa li se vorbeasc? mecivilizat si la primele semne de boala sau orice altceva "neleloc" nu iau masurile necesare : acasa ,pauza si la medic "

De la : STELA

18 Ianuarie 2016

" Nu toti suntem facuti ptr.munca asta.A ingriji un bolnav e foarte greu. O femeie odata ajunsa la munca in strainatate,totul e f.dificil.Grijile de acasa si de aici,o distrug incet sau mai repede,depinde de rezistenta ei.Pe majoritatea ne distruge nedreptatea si umilinta la care suntem supuse.Eu am avut si am mare noroc in viata,lucrez in fam.deosebita,e fam.mea. "

De la : IOANA MARINELA

04 Ianuarie 2016

" Si eu sint in aceesi situatie,dupa8 ani lucrati in Italia in calitate de badanta,mam ontors acasa bolnava,iau tratament de 3ani pentru depresie si pe deasupra dupa atitia ani ma aflu in divort si partas "

De la : BEKA

03 Ianuarie 2016

" Parerea mea?!? E greu, dar nicaieri nu e usor! E umilitor sa fii injosita de yn strain, dar e mai umilitor sa fii injosita de rude! E cu noduri painea alba, dar acasa ramai doar cu nodurile. Astazi cineva mi-a spus:socoteate-te bine daca se merita?!? Si eu ma socotesc...da nu ies la capat :-) amar "

De la : MIHAELA

03 Ianuarie 2016

" Sunt de 4 ani in Italia. In linii mari pot spune ca am fost o norocoasa. Nu ma pot plange,nu am facut foame, am avut locuri de munca dificile, altele usoare,dar si unde mi-a fost greu, m-am inteles bine cu familia respectiva. Dar in acelasi timp , stiu ca sunt locuri de munca extrem de dificile,au parte de umilinta totala, fara zile libere si neplatite corespunzator. Nu le judec pe cele care raman, pentru ca fiecare isi cunoaste problemele, nu au cunostinte pentru a gasi alt loc de munca, nu au suficienta forta sa-si ceara drepturile legale. Suntem diferite una de alta si nu inteleg de ce tocmai cele care lucreaza in strainatate nu le inteleg pe bietele femei mai putin norocoase. A FI OM ESTE LUCRU MARE. HAIDETI SA NU UITAM DE UNDE AM PLECAT FIECARE SI SA INCERCAM SA LE INTELEGEM IN LOC SA LE PUNEM CU FATA LA ZID. "

De la : MARIANA

31 Decembrie 2015

" Salut.Si eu am lucrat 3 ani in IZRAEL ,vreau sa uit tot dar.....Nopti nedormite,flaminda,clipe numarate si numai telefonul era scaparea..Nu face fetelor,descurcati-va cum puteti acasa .Am perdut o gramada de bani pe la medici de cind am venit acasa e un an .Nu pot dormi si mereu sunt in depresii.Nu puneti banul pe prim plan....Sanatate "

De la : STANICA FILOFTEIA

30 Decembrie 2015

" Subscriu ,alaturi de doamna doctor ,sunt multe de discutat pe marginea acestui subiect ,nu neaparat pregatirea este necesara ,stim sa spalam pe cei ce-i ingrijim ,am o personalitate foarte puternica si in acelasi timp sunt responsabila de ceea ce fac ,insa umilinta la care suntem supuse ne termina psihic ,diferenta dintre noi ca oameni ,romanii sunt generosi ,pe cand aici ne-ar tine si nemancati .Rusine sa le fie celor care ne conduc . "

De la : LENUTA

30 Decembrie 2015

" Am plecat de jos, am ingrijit batrani dar acum stau bine, pot spune ca m-am realizat. Am fost una care nu m-am multumit cu putin imi place sa fiu independenta si sa nu fiu comandata de nimeni, dar cand e nevoie stiu sa las capul in jos. PC MINE CEL MAI RAU A FOST SA INGRIJESC BATRANE, ALTCINEVA SA FIE STAPAN PE TIMPUL MEU, M-AM SIMTIT CA O SLUGA "

De la : LIDIA

30 Decembrie 2015

" de ce va tot lamentati? va aduce cineva cu forta la munca ? "

De la : ESTELA

30 Decembrie 2015

" Asta e, va plangeti ca nu puteti trai in tara, ca muriti de foame, nu e adevarat, adevarul este ca ne am invatat cu bani mai multi, si cu un altfel de trai, nu va mai plangeti, recunoasteti ca ati ales banii in detrimentul familiei, copiilor. N am auzit pe nimeni sa moara de foame in tara. Ati plecat ptr bani, suportati!!!! "

De la : CARMEN

30 Decembrie 2015

" Eu am gasit adevarata casa aici,nu in Romania.Am avut norocul sa intalnesc oameni ft buni primitori care mi-au incredintat tot de la parinti pana la valori.Nu vad nici un sacrificiu..este un serviciu si trebuie facut corect si cinstit..Asta am facut si in Romania am muncit din greu 30 de ani cinstit pe bani putini iar cand m-am imbolnavit nu stiau cum sa ma dea afara.Dupa 2 luni de la accident cerebral mi-am luat valiza si am plecat lasand in urma un tata bolnav terminal si un baiat student.Cum se putea supravetui??'Aici am gasit a doua casa .Chiar vreau pe aceasta cale inainte de sarbatori sa le multumesc guvernantilor nostri ca ne-au adus sa ne gasim existenta,stiti bine si dvstra un sut in c..r un pas inainte!!! "

De la : DANA

30 Decembrie 2015

" Multumesc doamnei pentru mentiunea ca si un psiholog poate ajuta ! Este foarte adevarat si real continutul articolului, am avut si eu un caz in care doamna nu a rezistat decat o luna si era super calificata ! "

De la : DUMITRU FLORINA

29 Decembrie 2015

" Asi vrea sa ?tiu este cineva care sufer? de ansia? "

De la : DOBRE DORINA

29 Decembrie 2015

" dupa mine si dupa experienta pe care am trecut-o timp de 10 ani in Europa ca ingrijitoare de batrani,e o crima ca un om sanatos din punct de vedere mintal si fara o pregatire in prealabil sa faca aceasta munca;mai punem la socoteala si umilintele la care sintem supuse?Si la final cu ce ne alegem?Nu avem drepturi,doar obligatii,in multe tari cum ar fi Italia,Spania chiar si Germania chiar si fara contract legal de munca...aud in ultima perioada decese ale compatrioatelor noastre,fete tinere sau femei in varsta,trebuie sa ne apere cineva,aducem valuta in tara,nu plecam de-acasa de drag,doar de nevoie...ce trist.... "

De la : POP ELENA

29 Decembrie 2015

" Asa este cum a spus si doamna doctor,dar noi suntem o generatie de sacrificiu pentru cei de acasa,si desi muncim si venim acasa cu ceva banuti,nu ne permitem sa mergem la medic caci sunt prea mari costurile la consultatii si tratamente.Este trist ,dar asta este adevarul.cand vedem preturile la medicamente si de cate ori te cheama la consultatii ne imbolnavim mai tare. "

De la : ANGY

29 Decembrie 2015

" Tot ce am citit este fff adevarat.^Am lucrat 13 si m am.oprit la timp .Safatul meu pentru cele ce lucreaza cu batrani,cand apar semne de oboseala stres si ganduri ,este bine sa luati o pauts corpul organisimul are nevoie de odihna asa cum.avem nevoie de bani,dar daca continuam a lucra peste puterea corpului si al oboseli atunci perdem.bani si mai mult sanatatea! Va spun din esperienta. "

De la : ELENA LUPU

29 Decembrie 2015

" Multuri dl.doctor ptr.ca a rupt aceasta crunta tacere.Da,este foarte devarat noi bacantelene aasumam unui risc f.mare avind în vedere ca intri dintr-o casa straina încerci sa te adaptezi situa?iei si familiei respective,faci eforturi enorme ptr.a tacea în fata batrinei care mai tîrziu sim?i ca nu mai po?i nici respira nu mai zici de ficat distrus,de psihic care care te lasa,de toate altele ptr.ca boala intervine acolo unde este punctul cel mai sensibil.Sint legi contractuale care nu sint respectate incercind sa te fraereasca,copii baritonilor nu te crede,te dispretuieste profitând cit se poate de mult.Afara intilnesti persoane inafidabile care în loc sa î?i dea un ajutor mai rau te ingroapa ba chiar se baga sa î?i ia locul de munca.Ai lasat copii si nepo?i acasa,ba chiar si o mama bolnava cu o pensie de nimic si care îi trebuie un sac de medicine depinzând de ele stai cu inima frinta gindind la to?i si la toate cum sa le faci si cum sa îi mai aju?i uitind de a noastra viata care se distruge pe zi ce trece.Trimiti pachet acasa te jagmanasc soferi de pe autocar cerind-tii în plus fara a da chitanta pe bani platiti.Esti singura gindesti si vrei cu tot dinadinsul sa î?i gasesti sufletul pereche,te priveste vezi,sim?i, auzi,î?i atrage aten?ia dupa care sta în tacere asteptând probabil sa pici...nu intervine,dar nici nu î?i da pace.Acestea toate si inca altele multe sint un casin în viata noastra de badanta.Te ai întoarce acasa dar cu ce te intreti ? Nu ai pensie,nu au serviciu în tara ,cine te mai angajeaza la o vîrsta de peste 50 de ani!? Viata nu-i atit de simpla pe cit se crede s-au cum te judeca uni .Tare as vrea ca to?i cei care au judecat sa vada adevarul si la rindul lor sa sufere judecatile judecate pe ne drept . "

De la : MATOA

29 Decembrie 2015

" Si in tara sunt batrani care au nevoie de ingrijire si cate platesc bine "

De la : MIHAELA

29 Decembrie 2015

" SUNT LA AL TREILEA LOC DE MUNCA IN IT,UNUL MAI BUN CA CELALALT DAR NICIUNDE NU ESTE CA ACASA LA TINE.CU ASTA AM SPUS TOT.DOAMNELE CARE INTELEG CA ACEST LUCRU NU ESTE PTR ELE SA RENUNTE CAND NU ESTE PREA TARZIU. "

De la : SARCHIZ GEORGETA

29 Decembrie 2015

" Sunt una dintre miile de ingrijitoare de batrini. E foarte adevarat ca e greu.dar cind am pregatit prima data valiza.am luat cu mine si riscul.Aici trebuie sa ai nervii tari.sa te impui si o poti face numai daca esti, ,brava,, .Nu pleci de acasa in vacanta.E adevarat ca e greu......primii 2/3 ani. Pe urma cum i.ti asterni asa dormi. "

De la : ELENA LES

29 Decembrie 2015

" si eu sunt una dintre badante am lucrat 3 ani in italia si ultima data am venit fara bagajele mele si in depresie ii multumesc lui dumnezeu sunt langa familia mea "

De la : ADRIANA POP

29 Decembrie 2015

" Sunt 10 ani...lungi , tristi ...am pierdut cele mai importante evenimente din viata mea . nu am tinut in brate nepoatele . nu le-am spus povesti , pana merg din nou acasa uita de mine.........alternative ?...niciuna...ori muncesti si ajungi la casa de nebuni , ori stai si mori de foame , in tara....la noi cele trecute de 50 de ani cine ne mai da de lucru ? doar in strainatate la ingrijit batrani.... "

De la : MARIA

29 Decembrie 2015

" Eu din 1998 am inceput aceasta munca si in prezent sunt alaturi de persoanele varsnice .Nu am simtit nici o clipa ca sunt venetica ,dinpotriva parca ne stiam de multi ani .In primul rand ma gandeam ca aceea persoana ar fi mama ,tatal meu .Pentru peroanele care se gandesc acasa si la fam.este greu ,,trebuie sa stie ca au plecat cu un scop acela de a face bani ,de a munci .Gandirea trebuie sa fie pozitiva in timpul liber sa te relaxezi . "

De la : ELISABETA

29 Decembrie 2015

" Este adevarat, aici trebuie sa faci de toate.Chiar daca ai contract, nu se tine cont, de drepturile badantei, ce trebuie si ce nu trebuie , sa faci.24 din 24 nu trebuie sa te vaiti, daca te doare ceva, in scurt timp esti dat afara.Cu regret spun , chiar mie mi s-a intamplat asa ceva, Lucrand ca badanta, cu o doamna , care avea proteze , s-a intamplat ca, intr-o noapte, a cazut .Eu m-am dus sa o ridic si in acel moment am simtit o durere peste mijloc, dar nu am facut cazul, speriata si de cazatura batranei.A 2-a zi, nu mai puteam merge, am stat asa 2 zile, dupa care am chemst feciorul .Mi-a zis cei de facut?ca, ei au nevoie de om zdravan.A3-a zi, a venit cu cerere de lincetiament dar , cum ca eu ma licentiez.Neavand alternativa, am semnat-o,.Urmatoarea zi m-am dus la spital la urgente spunand ce mi s-a intamplat, Mi-au facut radiografie, zicandu-mi ca, nu am nimic, desi eu nu puteam sta in picioare.Mi-au facut o doza de morfina, care, mi-a alinat pe moment, dar care mi -a dat stari de voma puternice, Mi s-a pus o perfuzie cu ceva contra vomei, si mi s-a facut externarea, Sanatoasa tun.Iacata, ca spun ca , de atunci sunt t ani , am mereu probleme ., Trag de mine sa pot lucra,.Am fost la doctorul de familie, mi se da rezonante, Tac, mi se soune.nu-i nimic, Cum nu-i nimic, daca eu mai am putin si paralizez?Nimeni, nici in spital nu mi se da atentie, de cand am spus , ce mi s-a intamplat, parca, este scris ceva in fisa mea,.Chiar daca am fidt si la alt medic, la prima vedere, este preocupat, iar cand deschide compiuterul, spune:Nu ai nimic,.ASA suntem tratate noi BADANTELE, esti bu a de munca esti,, BRAVA,, spun ei, nu esti buna , nu se mai uita nimeni la tine, nici daca platesti tichetul, ptr ca, esti in regula. La cele spuse de mine unde ar trebui sa ma adresez, ptr ca eu aici m-am distrus? "

De la : VALERIA CROITOR

29 Decembrie 2015

" Stiu cum este...ptr a trece cu bine..ai nevoie de tupeu...caracter puternic...eu...din 2008...am tot plans..dar strainatatea e unica cale de supravivere..eu si cei 2copii ai mei....haios de trist..binecuvantare si blestem e strainatatea..cat pot merg inainte..cat nu..Dumnezeu cu mila... "

De la : PUIU CRISTINA

29 Decembrie 2015

" Fac munca asta de la20 ani azi am 29 m am obisnuit am fost bine vazuta Mai mereu dar dak m au jicnit sau au avut pretentii Mari nu am stat "

De la : VERA

29 Decembrie 2015

" Cred ca nu sunt noutati ceea ce scrieti,si mai tare amariti soarta celor plecati,si inca nu e totul descris...durerile sunt mult mai mari ,si agravate..Daca doriti sa faceti un bine,incuragati lumea,si mai ales ,aceste testimoniante,trebuesc sa ajunga la Guvernul tarii,care trebue sa se ocupe de connationalii plecati....dar ei nu au nici in chlin si mineca,de marele suferinte prin care trec milioane de familii,si mai ales copiii..Rusine..la ce am ajuns...vor avea de munca doar pshiatrii si popa...ca alte paradisuri ,nu sunt pentru noi...Scuzati,dar lumea are nevoe de ceva nou,care ar putea aguta cu siguranta,chear si la departare,.... "

De la : OLIMPIA

29 Decembrie 2015

" Parerea mea este sa se ocupe guvernul mai mult de Romania sa ne dea locuri de munca in tara si un salar mai mare asa nu mai plecam din Tara stam alaturi de familia noastea .Si eu am sase ani de cind stau prin straini si credetima nu este bine "

De la : ANUTA DUDUTEL

29 Decembrie 2015

" Sunt una dintre tante femei plecate pentru a da un trai mai bun copiilor .Am avut mare noroc sa antalnesc persiane bune si prieteni buni care mai ajutat cand siau dat seama ca stau cadendo an depresie le multumesc din suflet'am suferit si anca mai sufar cand am perduto pe stelina am stat ampreuna aproape12ani pentru mine era ca o mama ( odicneascase an pace) "

De la : DANILA SILVIA

29 Decembrie 2015

" Asa e pentru ca suntem tratate ca sluge nu ca un om nu stim de de un craciun de un paste de nimic de un liber stau badantele inchise 24 din24 si sunt tratate foarte rau de Italieni "

De la : ELENA

29 Decembrie 2015

" ?i în ?ar? unde vrei s? munceasca!?! Sau dac? g?sesc de munc? nu sunt la fel de umilite de chiar statul roman prin salariile de mizerie sau de patroni, care mai au ?i altfel de preten?ii!!! Nu cred ca cineva a plecat de bine din ?ar? ..... "

De la : ROMINA MUNTEANU DAMIAN

29 Decembrie 2015

" Intradevar ascund faptul ca se simt rau ,ca sa nu -si piarda postul.Parerea mea este ca trebuie sa ai foarte multa rabdare si intelegere de cel pe care-l asisti. "

De la : ADRIANA

28 Decembrie 2015

" Viata in strainatate, mai ales pentru persoanele care vin fara familie este un calvar. Muncesti ca un nebun, apoi te inchizi intr-o camera si vorbesti cu peretii. In primii ani, plingi in fiecare zi. Eu am ajuns sa nu mai am lacrimi, imi pun false, ca simt ochii uscati. Ai vrea sa te intorci acasa, dar gindindu-te cum poti trai cu 8oo lei lunar, cu un barbat bolnav si doi copii in scoala, iti calci pe suflet si mai ramai o vreme. Si asa trec anii si te simti sec pe dinauntru si noroc de telefoane ca acum poti vorbi ieftin. Durerea durerilor este cind iti moare un parinte si nu te poti duce acasa, cind se casatoresc nepoti, prieteni, iar tu stai atirnat de telefon ca sa-ti povesteasca fiecare moment. Comenta cineva, ca de ce nu ne intoarcem acasa ca sa nu mai fim slugi. Aici esti sluga dar cu bani frumosi, acasa esti muritor de foame, asa ca, oare avem de ales? "

De la : FLO

28 Decembrie 2015

" sa munceasca in tara daca nu vor sa fie umilite,,sunt niste sclave acolo,... "